Чим відрізняється тосол від антифризу?

Чим відрізняється тосол від антифризу?

Чим відрізняється антифриз від тосолу – це тема, яка часто викликає питання. Ми знаємо, що правильний вибір охолоджуючої рідини дуже важливий для довгої і справної роботи будь-якої системи охолодження, чи то автомобіль, чилер або кліматична установка.

Уявіть, ви обслуговуєте промислове охолоджуюче обладнання. Якщо ви заллєте не те, що потрібно, це може призвести до серйозних поломок і дорогого ремонту. Ось декілька прикладів, як вам допоможуть знання з цієї статті:

  • ви зможете правильно вибрати охолоджуючу рідину для своєї системи;
  • зрозумієте, чому не можна змішувати різні типи рідин;
  • дізнаєтесь, яка різниця між тосолом і антифризом за складом і властивостями;
  • зможете уникнути помилок, які можуть пошкодити обладнання.

Содержание

    У чому різниця між тосолом і антифризом – основні поняття

    У чому різниця між тосолом і антифризом? Насправді, «антифриз» – це загальна назва для незамерзаючих охолоджуючих рідин. Тобто, це будь-яка рідина, яка не перетворюється в лід при низьких температурах.

    Тосол же – це конкретна марка антифризу, розроблена ще в радянський час. Плутанина виникає через історичний контекст. Тосол був першим широкодоступним антифризом у колишньому СРСР. Він став настільки популярним, що його назва стала загальною для всіх охолоджуючих рідин.

    Відмінність тосолу від антифризу за складом

    Відмінність тосолу від антифризу криється насамперед у складі присадок. Основа більшості антифризів, включаючи тосол – це етиленгліколь (або пропіленгліколь для більш екологічних варіантів) і вода. Але ось присадки, які додають до цієї основи, роблять всю різницю.

    Читайте також що безпечніше пропіленгліколь чи етиленгліколь

    Тосол відноситься до так званих силікатних (або класичних) антифризів. У ньому використовуються неорганічні присадки – силікати і фосфати. Ці присадки утворюють захисний шар на внутрішніх поверхнях системи охолодження. Він, правда, досить товстий і з часом може погіршувати теплообмін. Що нам особливо не подобається, так це те, що такий шар може відшаровуватися і засмічувати систему.

    Сучасні антифризи (карбоксилатні, лобридні, гібридні) використовують органічні присадки, які працюють інакше. Вони не утворюють суцільний шар, а діють точково, захищаючи тільки ті місця, де починається корозія. Це дає кращу теплопровідність і довше служить.

    Отличие тосола от антифриза по составу

    Тосол і антифриз – різниця в терміні служби і захисних властивостях

    Тосол і антифриз різниця також проявляється в терміні служби і рівні захисту. Тосол, через свій силікатний склад, зазвичай має термін служби близько 2-3 років. Захисний шар, який він створює, з часом виснажується і починає руйнуватися, що може призвести до абразивного зносу помпи і утворення відкладень у системі.

    Сучасні антифризи, завдяки органічним присадкам, працюють набагато довше. Термін їх служби може досягати 5 років і більше. Вони дають більш ефективний захист від корозії, кавітації (руйнування металу через утворення бульбашок) і відкладень. На підставі наших досліджень, нові типи антифризів більш економічно вигідні в довгостроковій перспективі, хоча їх початкова ціна може бути вищою.

    Яка різниця між тосолом і антифризом за сумісністю і кольором

    Яка відрізнити тосол від антифризу у плані сумісності і кольору? Колір охолоджуючої рідини – це барвник, який виробник додає для ідентифікації. Він не вказує на склад або тип антифризу. Наприклад, синій або зелений тосол не означає, що будь-який синій або зелений антифриз буде тосолом або буде сумісний з ним. Багато хто кажуть нам, що вони орієнтуються тільки на колір, але це велика помилка.

    Ми знаємо, що змішувати різні типи антифризів, а тим більше тосол з сучасними антифризами, не рекомендується. Це може призвести до конфлікту присадок, випадання осаду, втрати захисних властивостей і навіть до пошкодження системи охолодження. Наприклад, якщо змішати силікатний антифриз з карбоксилатним, присадки можуть нейтралізувати одна одну, і рідина втратить свої антикорозійні властивості.

    Ось таблиця з загальними рекомендаціями за кольором і типом, хоча завжди краще читати етикетку:

    Тип антифризу

    Основний колір (приклад)

    Термін служби (приблизно)

    Особливості присадок

    Тосол (G11)

    Синій, зелений

    2-3 роки

    Силікатні, фосфатні; утворюють захисний шар

    Карбоксилатний (G12/G12+)

    Червоний, рожевий

    5 років

    Органічні кислоти; точковий захист

    Лобридний (G12++/G13)

    Фіолетовий, бузковий

    5+ років

    Поєднання органічних і невеликої кількості силікатних присадок

    Тосол або антифриз – вибір для вашої системи

    Що краще заливати тосол чи антифріз? Сьогодні більшість сучасних систем охолодження, чи то в автомобілях, промислових чилерах або кліматичних системах, вимагають використання сучасних антифризів, таких як карбоксилатні (G12/G12+) або лобридні (G12++/G13). Тосол (G11) зазвичай призначений для старіших систем, розроблених під силікатні антифризи. Використання неправильного типу рідини може призвести до серйозних поломок.

    На підставі нашого багаторічного досвіду роботи у сфері охолодження рідин, монтажу кліматичних систем і виробництва холодильного обладнання, ми бачимо, що правильний вибір і своєчасна заміна охолоджуючої рідини критично важливі для підтримання працездатності складних механізмів. Наш досвід показує, що інвестиції в якісний сучасний антифриз окупаються за рахунок продовження терміну служби обладнання і відсутності дорогих ремонтів. Ми завжди рекомендуємо використовувати те, що передбачено в технічній документації вашої системи.

    Ми публікуємо цю інформацію, тому що хочемо, щоб ви могли приймати обґрунтовані рішення про своє обладнання. Знання того, у чому різниця між тосолом і антифризом, дає вам можливість правильно доглядати за системами охолодження, економлячи гроші і нерви. Ми віримо, що доступ до такої інформації допомагає кожному спеціалісту і власнику обладнання.

    Тосол или антифриз – выбор для вашей системы

    Часто задавані питання (FAQ)

    Чи можна змішувати тосол і антифриз?

    Ми категорично не рекомендуємо змішувати тосол з сучасними антифризами. Їх присадки можуть конфліктувати, що призведе до випадання осаду, втрати антикорозійних властивостей і пошкодження системи охолодження.

    Як часто потрібно міняти антифриз?

    Частота заміни антифризу залежить від його типу. Для тосолу це зазвичай 2-3 роки. Сучасні карбоксилатні і лобридні антифризи служать до 5 років і довше. Завжди звіряйтеся з рекомендаціями виробника вашої системи або обладнання.

    Який колір антифризу кращий?

    Колір антифризу не вказує на його якість або тип. Це всього лише барвник, який виробник додає для ідентифікації. Важливо звертати увагу на маркування типу антифризу (наприклад, G11, G12, G12+, G13) і рекомендації виробника вашого обладнання.

    Що буде, якщо залити в систему неправильний антифриз?

    Заливка неправильного антифризу може призвести до серйозних проблем: корозії деталей системи охолодження, утворення відкладень, перегріву, засмічення каналів і навіть виходу з ладу насосів.

    Антифриз або тосол, що безпечніше для довкілля?

    Сучасні антифризи на основі пропіленгліколю вважаються більш екологічними і менш токсичними, ніж рідини на основі етиленгліколю, до яких відноситься тосол.

    Чи можна використовувати воду замість антифризу в крайньому випадку?

    Використання чистої дистильованої води замість антифризу допустиме тільки в крайніх випадках і тільки якщо немає ризику замерзання, щоб система могла тимчасово працювати. Вода викликає корозію і кипить при 100°C, що може призвести до перегріву і пошкодження обладнання.

    Список літератури, використаної для написання статті:

    1. Bosch, R. (2014). Automotive Handbook. Wiley. ISBN: 978-1-119-95383-7. (Хоча книга орієнтована на автомобілі, принципи роботи і склади охолоджуючих рідин універсальні.)
    2. ISO 3833:2020. Road vehicles — Types — Terms and definitions. (Згадується для загальності поняття, але основний фокус на універсальності рідин).
    3. Наукова стаття: Popescu, R. (2018). “Analysis of the Corrosive Effect of Antifreeze Solutions on Metallic Materials.” Annals of the Oradea University. Fascicle of Management and Technological Engineering, XVII(VII), 40-45.
    Vehicle added!
    The vehicle is already in the wishlist!